Op deze pagina
Op de dag van je geplande opname, meld je je eerst aan bij de dienst Inschrijvingen. Daar zullen de medewerkers je 'inschrijven' in ons ziekenhuis en dus je opname administratief in orde brengen.
Enkele gouden tips bij het aanmelden:
De opnamedienst is op alle campussen open van 07.00 u. tot 12.00 u. en van 13.00 u. tot 16.30 u. Op campus Knokke-Heist kan je al terecht om 06.30u. Om je verblijf zo vlot en aangenaam mogelijk te maken, breng je best volgende zaken mee op de dag van de opname:
In geval van een arbeidsongeval neem je, naast de administratieve zaken, best ook nog volgende zaken mee naar de opname:
Het ziekenhuis kan een voorschot vragen. Het voorschot wordt dan in mindering gebracht van de (eind)factuur. De hoogte van de voorschotten is wettelijk beperkt en is afhankelijk van een aantal factoren:
Rechtshebbende met voorkeurstarief
Rechtshebbende zonder voorkeurstarief
Buitenlandse patiënten (zonder EZVK)
Voor een ambulante opname op de spoeddienst geldt een voorschot van € 30 (of € 50 tijdens de nacht of in het weekend). Voor een opname op een eenpersoonskamer via het dagziekenhuis vragen we een voorschot van € 65 (€ 55 in campus Blankenberge).
We vragen je om dit voorschot, in de mate van het mogelijke, niet cash maar via Bancontact te betalen.
Om je opname zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen is het belangrijk om onderstaande info even door te nemen.
Voor het ontbijt, het middagmaal en het avondmaal krijg je de keuze uit een uitgebreid aanbod van gerechten en ingrediënten (met aangepaste porties indien wenselijk). Het menu kun je navragen aan de persoon die langskomt om je maaltijdkeuze te registreren.
De maaltijden worden doorgaans op de volgende tijdstippen opgediend:
De diëtiste zorgt ervoor dat je het dieet krijgt dat de arts voorgeschreven heeft. Zij bezoekt je regelmatig om te polsen naar je bevindingen over de geserveerde maaltijden. Ze kan eveneens langskomen om je, ter voorbereiding van je ontslag, inlichtingen en suggesties te geven waarmee je thuis verder aan de slag kunt.
Aangifte van arbeidsongeschiktheid
Bij arbeidsongeschiktheid breng je best je werkgever en ziekenfonds zo snel mogelijk op de hoogte. Om je recht op uitkering te behouden, moet je in elk geval tijdig ‘een getuigschrift van arbeidsongeschiktheid’ (vertrouwelijkheidsattest) aan de adviserend geneesheer van uw ziekenfonds bezorgen.
Huisarts
Je huisarts wordt op de hoogte gebracht van de opname en je ontslag in het ziekenhuis. Indien je dit niet wenst, meld je dit bij de opnamedienst.
Een opname in het ziekenhuis is nooit leuk. Gelukkig kunnen je naasten wel steeds op bezoek komen. Alle bezoekuren, en uitzonderingen voor bepaalde diensten, kan je op op de pagina bezoekuren raadplegen.
Bij ons is niet alleen goede zorg belangrijk. Ook bij het ontvangen van de factuur willen wat dat je weet waar je aan toe bent. Op de pagina ziekenhuisfactuur in detail vind je alle informatie over de ziekenhuiskosten.
Om de ziekenhuisopname goed te doen verlopen, hebben we heel wat voorzieningen, initiatieven en projecten lopen die het verblijf van de patiënt zo aangenaam mogelijk maken.
De bistro bevindt zich op de gelijkvloers en is toegankelijk voor patiënten, bezoekers en personeel. Je kan er terecht voor een ruime waaier aan dranken, versnaperingen en warme en koude gerechten die je naar eigen keuze kan samenstellen. Naast de bistro vind je ook een broodjeszaak waar je à la minute bereide broodjes en andere versnaperingen kan halen. Meer info lees je op de pagina van de bistro.
In de inkomhal van het ziekenhuis vind je een boetiek waar allerlei attenties, kranten en tijdschriften worden aangeboden. Meer info lees je op de pagina van de boetiek.
Voor patiënten en bezoekers is er op alle campussen gratis internet voorzien. Het netwerk is vrij toegankelijk, je hebt geen login of wachtwoord nodig.
Op alle kamers is ook een televisietoestel geïnstalleerd. Alle kamers (met uitzondering van de dagziekenhuizen en intensieve zorgen) zijn bovendien voorzien van maximaal licht. Dankzij de grote ramen en groene omgeving kan je in alle rust en met een fijn uitzicht herstellen.
Elke ochtend is er een krantenronde. Zo hoeven patiënten die dat wensen hun ochtendroutine niet te doorbreken en kunnen ze gewoon gezellig de krant lezen bij de start van de dag.
Heb je als patiënt een bloemetje gekregen? In de gang staat een kast met een bloem op, met daarin verschillende vazen en water. Spreek gerust een medewerker aan als je deze niet onmiddellijk vindt
Wij willen graag een ziekenhuis zijn waar een warme en menselijke aanpak centraal staat. We hechten waarde aan de mens achter de patiënt en proberen net dat tikkeltje verder te gaan om het verblijf een huiselijk gevoel te geven.
Al van bij de ontvangst word je gastvrij ontvangen door onze vrijwilligers aan het onthaal. Ze verwelkomen je en wijzen je vriendelijk de weg.
Elke dienst is voorzien van een patiëntenliving, een ruimte waarin patiënten tijd kunnen doorbrengen zodat ze niet voortdurend tussen hun vier kamermuren moeten zitten. Bij mooi weer kan je bovendien een frisse neus halen op het terras.
Dankzij een samenwerking met het cultureel centrum Scharpoord streven we ernaar om een aantal keer per jaar voorstellingen naar het ziekenhuis te brengen. Zo konden patiënten in het verleden bijvoorbeeld meegenieten van een concert van Willy Somers.
Patiënten zijn geen nummer voor de verpleegkundigen, en dat hoeft dus omgekeerd ook niet zo te zijn. Onze verpleegkundigen dragen een lanyard met hun naam op rond hun nek zodat ze toegankelijker en makkelijker aanspreekbaar zijn voor patiënten.
Het ziekenhuis is omgeven door heel wat groen. Dat zorgt ervoor dat patiënten kunnen herstellen in een rustgevende, groene omgeving.
Die lijn proberen we ook door te trekken in onze voeding, want ook dat zien we als een onderdeel van het genezingsproces. Daarom kiezen we in onze keuken bewust voor lokale bio-groenten en gezonde streekproducten .
Het idee: mensen moeten zich goed voelen om zo sneller te genezen. Dat kan enkel als we ze ook goed en gezond eten voorschotelen, en dat start bij de ingrediënten.
Hoe gaat dat in z'n werk? Onze groenten halen we vanop ons eigen bioveld, vlees van limousinkoeien uit de streek en verse vis uit Zeebrugge. We verwerken bijna alles zelf in de keuken. Alle gerechten zitten boordevol vitamines en antioxidanten en vooral ook vol smaak.