Opname

Een ziekenhuisopname brengt heel wat met zich mee. We leggen hieronder graag alles duidelijk uit zodat je op de dag van de opname niet voor verrassingen komt te staan.
AZ ZENO Afb 0048 1

Aanmelden & inschrijven

Op de dag van je geplande opname, meld je je eerst aan bij de dienst Inschrijvingen. Daar zullen de medewerkers je 'inschrijven' in ons ziekenhuis en dus je opname administratief in orde brengen.

Enkele gouden tips bij het aanmelden:

  1. Kom op tijd! Kom 15 à 20 minuten voor het tijdstip van de opname naar de dienst Inschrijvingen, zodat ook zij voldoende tijd hebben om de administratie in orde te brengen.
  2. Houd je elektronische identiteitskaart bij de hand en breng ook al het bewijs van je hospitalisatieverzekering mee.

Wat breng je mee?

De opnamedienst is op alle campussen open van 07.00 u. tot 12.00 u. en van 13.00 u. tot 16.30 u. Op campus Knokke-Heist kan je al terecht om 06.30u. Om je verblijf zo vlot en aangenaam mogelijk te maken, breng je best volgende zaken mee op de dag van de opname:

  • Administratieve zaken
    • Elektronische identiteitskaart
    • Naam van de huisarts
    • Eventueel de verwijsbrief van de huisarts of specialist: na consultatie bij een specialist wordt deze verwijsbrief gewisseld voor een bruine omslag voor opnameplanning. Met deze omslag ga je onmiddellijk naar de opnamedienst of het onthaal, je bekomt een witte omslag waarin zich de opnamedocumenten bevinden.
    • Naam & telefoonnummer contactpersoon
    • Kaart of lidnummer van de hospitalisatieverzekering
    • Geneeskundige documenten (bloedgroepkaart, radiografie, allergiekaart, dieetvoorschriften... )
    • Bankkaart
    • Lijst laatst ingenomen medicatie
    • Overzicht thuismedicatie
  • Bij een arbeidsongeval

    In geval van een arbeidsongeval neem je, naast de administratieve zaken, best ook nog volgende zaken mee naar de opname:

    • Naam van de verzekeringsmaatschappij, polisnummer en eventueel schadegevalnummer
    • Naam & adres van de werkgever
    • Datum & plaats van het ongeval
    • Naam & adres van de huisarts
  • Persoonlijke zaken
    • Toiletgerief: washandjes, handdoeken en badhanddoek, zeep, kam, tandenborstel, tandpasta, scheergerief
    • Gesloten pantoffels
    • Nachtjapon of pyjama
    • Kamerjas
    • Ondergoed
    • Lichte en/ of makkelijke kledij
    • Schrijfgerei
    • Lectuur en/ of handwerk
  • Moet ik een voorschot betalen

    Het ziekenhuis kan een voorschot vragen. Het voorschot wordt dan in mindering gebracht van de (eind)factuur. De hoogte van de voorschotten is wettelijk beperkt en is afhankelijk van een aantal factoren:

    Rechtshebbende met voorkeurstarief

    • Gemeenschappelijke of tweepersoonskamer: € 50
    • Individuele kamer: € 385
    • Luxe-kamer materniteit: € 500

    Rechtshebbende zonder voorkeurstarief

    • Gemeenschappelijke of tweepersoonskamer: € 150
    • Individuele kamer: € 385
    • Luxe-kamer materniteit: € 500

    Buitenlandse patiënten (zonder EZVK)

    • Gemeenschappelijke of tweepersoonskamer: € 750
    • Individuele kamer: € 1.500
    • Luxe-kamer materniteit: € 1.500

    Voor een ambulante opname op de spoeddienst geldt een voorschot van € 30 (of € 50 tijdens de nacht of in het weekend). Voor een opname op een eenpersoonskamer via het dagziekenhuis vragen we een voorschot van € 65 (€ 55 in campus Blankenberge).

    We vragen je om dit voorschot, in de mate van het mogelijke, niet cash maar via Bancontact te betalen.

Maaltijden

Voor het ontbijt, het middagmaal en het avondmaal krijg je de keuze uit een uitgebreid aanbod van gerechten en ingrediënten (met aangepaste porties indien wenselijk). Het menu kun je navragen aan de persoon die langskomt om je maaltijdkeuze te registreren.

De maaltijden worden doorgaans op de volgende tijdstippen opgediend:

  • Ontbijt vanaf 7.30 uur
  • Middagmaal vanaf 11.30 uur
  • Koffie met versnapering vanaf 14 uur
  • Avondmaal vanaf 17.30 uur

Aangepaste voeding

De diëtiste zorgt ervoor dat je het dieet krijgt dat de arts voorgeschreven heeft. Zij bezoekt je regelmatig om te polsen naar je bevindingen over de geserveerde maaltijden. Ze kan eveneens langskomen om je, ter voorbereiding van je ontslag, inlichtingen en suggesties te geven waarmee je thuis verder aan de slag kunt.

Wie moet je verwittigen?

Verwittig bij een opname zeker je ziekenfonds en verzekeringsmaatschappij.

Bezoekuren

Een opname in het ziekenhuis is nooit leuk. Gelukkig kunnen je naasten wel steeds op bezoek komen.

Alle bezoekuren, en uitzonderingen voor bepaalde diensten, kan je op op de pagina bezoekuren raadplegen.

Kosten

Bij ons is niet alleen goede zorg belangrijk. Ook bij het ontvangen van de factuur willen wat dat je weet waar je aan toe bent. Op de pagina ziekenhuisfactuur in detail vind je alle informatie over de ziekenhuiskosten.

Faciliteiten in het ziekenhuis

Om de ziekenhuisopname goed te doen verlopen, hebben we heel wat voorzieningen, initiatieven en projecten lopen die het verblijf van de patiënt zo aangenaam mogelijk maken.

  • Maximaal comfort

    Voor patiënten en bezoekers is er op alle campussen gratis internet voorzien. Het netwerk is vrij toegankelijk, je hebt geen login of wachtwoord nodig.

    Op alle kamers is ook een televisietoestel geïnstalleerd. Alle kamers (met uitzondering van de dagziekenhuizen en intensieve zorgen) zijn bovendien voorzien van maximaal licht. Dankzij de grote ramen en groene omgeving kan je in alle rust en met een fijn uitzicht herstellen.

    Elke ochtend is er een krantenronde. Zo hoeven patiënten die dat wensen hun ochtendroutine niet te doorbreken en kunnen ze gewoon gezellig de krant lezen bij de start van de dag.

    Heb je als patiënt een bloemetje gekregen? In de gang staat een kast met een bloem op, met daarin verschillende vazen en water. Spreek gerust een medewerker aan als je deze niet onmiddellijk vindt

  • Warme en huiselijke sfeer

    Wij willen graag een ziekenhuis zijn waar een warme en menselijke aanpak centraal staat. We hechten waarde aan de mens achter de patiënt en proberen net dat tikkeltje verder te gaan om het verblijf een huiselijk gevoel te geven.

    Al van bij de ontvangst word je gastvrij ontvangen door onze vrijwilligers aan het onthaal. Ze verwelkomen je en wijzen je vriendelijk de weg.

    Elke dienst is voorzien van een patiëntenliving, een ruimte waarin patiënten tijd kunnen doorbrengen zodat ze niet voortdurend tussen hun vier kamermuren moeten zitten. Bij mooi weer kan je bovendien een frisse neus halen op het terras.

    Dankzij een samenwerking met het cultureel centrum Scharpoord streven we ernaar om een aantal keer per jaar voorstellingen naar het ziekenhuis te brengen. Zo konden patiënten in het verleden bijvoorbeeld meegenieten van een concert van Willy Somers.

    Patiënten zijn geen nummer voor de verpleegkundigen, en dat hoeft dus omgekeerd ook niet zo te zijn. Onze verpleegkundigen dragen een lanyard met hun naam op rond hun nek zodat ze toegankelijker en makkelijker aanspreekbaar zijn voor patiënten.

  • Groene omgeving

    Het ziekenhuis is omgeven door heel wat groen. Dat zorgt ervoor dat patiënten kunnen herstellen in een rustgevende, groene omgeving.

    Die lijn proberen we ook door te trekken in onze voeding, want ook dat zien we als een onderdeel van het genezingsproces. Daarom kiezen we in onze keuken bewust voor lokale bio-groenten en gezonde streekproducten .

    Het idee: mensen moeten zich goed voelen om zo sneller te genezen. Dat kan enkel als we ze ook goed en gezond eten voorschotelen, en dat start bij de ingrediënten.

    Hoe gaat dat in z'n werk? Onze groenten halen we vanop ons eigen bioveld, vlees van limousinkoeien uit de streek en verse vis uit Zeebrugge. We verwerken bijna alles zelf in de keuken. Alle gerechten zitten boordevol vitamines en antioxidanten en vooral ook vol smaak.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.