Verblijf

AZ Zeno Knokke TV AAPROG BOECKX B2 Ai c Milosz Siebert int 63

Kamerkeuze

Afhankelijk van de beschikbaarheid, heb je een aantal keuzemogelijkheden wat de kamer betreft:

  • Gemeenschappelijke kamer
  • Tweepersoonskamer
  • Eénpersoonskamer

Op de dienst Moedercentrum zijn 13 bedden beschikbaar. De kamertypes wijken af van de andere afdelingen. Je hebt keuze tussen de volgende kamertypes:

  • Tweepersoonskamer
  • Eénpersoonskamer
  • Luxekamer

De keuze van de kamer heeft geen invloed op de kwaliteit van de verzorging, enkel op het comfort, de privacy en de prijs. De opnamedienst zal dit op voorhand met jou bespreken.

In een nieuwe omgeving is het altijd even zoeken. Met je afstandsbediening kan je een verpleegkundige oproepen maar ze dient ook voor bediening van je tv, de verlichting & verduistering. Bekijk zeker onze video, zo vind je snel je weg in je kamer.

Rooming-in

Rooming-in betekent dat iemand uit je naaste omgeving buiten de bezoekuren in het ziekenhuis verblijft (zo kan die persoon bijvoorbeeld mee blijven overnachten op de kamer). Hier zijn een aantal richtlijnen omtrent:

Voor het verblijf en de maaltijden van een partner, ouder of begeleider worden kosten aangerekend via de ziekenhuisfactuur.

  • Rooming-in per campus

    Rooming-in is mogelijk op campus Knokke-Heist. Op campus Blankenberge en de polikliniek te Maldegem is dit niet mogelijk.

  • Rooming-in per dienst

    Wij bieden rooming-in aan op alle zorgeenheden, voortvloeiend uit onze waarde gastvrijheid. De aanwezigheid van een naaste kan immers vaak het verblijf van de patiënt meer aangenaam en vlotter doen verlopen.

    • Er kan maximum 1 persoon buiten de bezoekuren aanwezig zijn. Overige bezoekers moeten de bezoekuren respecteren.
    • In het kindcentrum kan een van de ouders bij het kind overnachten.
    • Op de andere afdelingen kan de partner of de begeleider van de patiënt enkel overnachten wanneer de patiënt op een éénpersoonskamer ligt en hiervoor een document getekend heeft. Terminale patiënten en personen met een zware handicap die afhankelijk zijn van een vaste begeleider krijgen voorrang. Dit is enkel mogelijk wanneer er een éénpersoonskamer beschikbaar is.

    Let op: wij kunnen de kamerkeuze pas definitief bevestigen op de dag voor de opname.

  • Prijzen en faciliteiten

    Rooming-in op vraag van arts of verpleging wordt gratis aangeboden. Op vraag van de patiënt, familie en/of mantelzorger bedraagt de kostprijs €55 excl. BTW / nacht. Op de zorgeenheid pediatrie betaalt u 30 euro per nacht.

    Onderstaande is steeds inbegrepen:

    • Bed met proper linnen
    • 2 handdoeken, 1 washandje en toilettasje. U kunt gebruik maken van de douche- en toiletruimte op de kamer van de patiënt.
    • Een ontbijt
    • De mogelijkheid tot het nuttigen van een middagmaal en avondmaal (mits vergoeding)
    • Gratis WIFI
    • Groene omgeving met wandeltuin
  • Contact

    Met vragen kan je steeds terecht bij de betreffende afdeling of op het algemeen nummer via: +32 (0)50 535 000.

Verdere informatie over rooming-in vind je terug in de folder

  • AZ Zeno Knokke TV AAPROG BOECKX B2 Ai c Milosz Siebert int 52
  • AZ Zeno Knokke TV AAPROG BOECKX B2 Ai c Milosz Siebert int 57
  • AZ Zeno Knokke TV AAPROG BOECKX B2 Ai c Milosz Siebert int 56
  • Maximaal comfort
    Az Zeno 15 06 18 217

    Voor patiënten en bezoekers is er op alle campussen gratis internet voorzien. Het netwerk is vrij toegankelijk, je hebt geen login of wachtwoord nodig.

    Op alle kamers is ook een televisietoestel geïnstalleerd. Alle kamers (met uitzondering van de dagziekenhuizen en intensieve zorgen) zijn bovendien voorzien van maximaal licht. Dankzij de grote ramen en groene omgeving kan je in alle rust en met een fijn uitzicht herstellen.

    Elke ochtend is er een krantenronde. Zo hoeven patiënten die dat wensen hun ochtendroutine niet te doorbreken en kunnen ze gewoon gezellig de krant lezen bij de start van de dag.

    Heb je als patiënt een bloemetje gekregen? In de gang staat een kast met een bloem op, met daarin verschillende vazen en water. Spreek gerust een medewerker aan als je deze niet onmiddellijk vindt.

  • Warme & huiselijke sfeer
    Az Zeno 15 06 18 131

    Wij willen graag een ziekenhuis zijn waar een warme en menselijke aanpak centraal staat. We hechten waarde aan de mens achter de patiënt en proberen net dat tikkeltje verder te gaan om het verblijf een huiselijk gevoel te geven.

    Al van bij de ontvangst word je gastvrij ontvangen door onze vrijwilligers aan het onthaal. Ze verwelkomen je en wijzen je vriendelijk de weg.

    Elke dienst is voorzien van een patiëntenliving, een ruimte waarin patiënten tijd kunnen doorbrengen zodat ze niet voortdurend tussen hun vier kamermuren moeten zitten. Bij mooi weer kan je bovendien een frisse neus halen op het terras.

    Dankzij een samenwerking met het cultureel centrum Scharpoord streven we ernaar om een aantal keer per jaar voorstellingen naar het ziekenhuis te brengen. Zo konden patiënten in het verleden bijvoorbeeld meegenieten van een concert van Willy Somers.

    Patiënten zijn geen nummer voor de verpleegkundigen, en dat hoeft dus omgekeerd ook niet zo te zijn. Onze verpleegkundigen dragen een lanyard met hun naam op rond hun nek zodat ze toegankelijker en makkelijker aanspreekbaar zijn voor patiënten.

  • Groene omgeving

    Het ziekenhuis is omgeven door heel wat groen. Dat zorgt ervoor dat patiënten kunnen herstellen in een rustgevende, groene omgeving.

    Die lijn proberen we ook door te trekken in onze voeding, want ook dat zien we als een onderdeel van het genezingsproces. Daarom kiezen we in onze keuken bewust voor lokale bio-groenten en gezonde streekproducten .

    Het idee: mensen moeten zich goed voelen om zo sneller te genezen. Dat kan enkel als we ze ook goed en gezond eten voorschotelen, en dat start bij de ingrediënten.

    Hoe gaat dat in z'n werk? Onze groenten halen we vanop ons eigen bioveld, vlees van limousinkoeien uit de streek en verse vis uit Zeebrugge. We verwerken bijna alles zelf in de keuken. Alle gerechten zitten boordevol vitamines en antioxidanten en vooral ook vol smaak.

Valpreventie

Eén op drie thuiswonende ouderen in Vlaanderen valt minstens één keer per jaar. Nochtans kunnen veel valpartijen worden voorkomen. In AZ Zeno brengen we de valrisico’s onder de aandacht en proberen we valpartijen te vermijden. De VALKUIL principes helpen ons al een heel eind op weg

Valkuil

Faciliteiten

Om de ziekenhuisopname goed te doen verlopen, hebben we heel wat voorzieningen, initiatieven en projecten lopen die het verblijf van de patiënt zo aangenaam mogelijk maken.

Veiligheid

AZ Zeno is verzekerd tegen lichamelijke of materiële schade die voortvloeit uit de oefening van zijn activiteiten. De benadeelden kunnen zich rechtstreeks wenden tot onze ombudsdienst of KBC Verzekeringen. Het polisnummer is 28.969.297.

Ons ziekenhuis neemt maatregelen om kleine criminaliteit zoals diefstal, vandalisme en agressie tegen te gaan. Toegangsdeuren zijn beveiligd en er is camerabewaking.

Ook als patiënt kan je meewerken aan de veiligheid in ons ziekenhuis. Breng geen waardevolle voorwerpen of grote sommen geld mee naar het ziekenhuis zodat ze niet onbewaakt achterblijven op de kamer.

Merk je iets verdachts of abnormaals op tijdens je verblijf, contacteer dan zeker een ziekenhuismedewerker.

Bezoek

Als patiënt is het altijd fijn om tijdens het verblijf bezoek te ontvangen. We vragen je wel om rekening te houden met een aantal zaken:

  • Respecteer de bezoekuren. Buiten de bezoekuren hebben de patiënten nood aan rust en nemen artsen en verpleegkundigen ook hun tijd voor de verzorging van de patiënten.
  • Beperk het bezoek als de patiënt op een kamer met meerdere personen verblijft. Denk aan de rust van de andere patiënt(en).
  • Bekijk de specifieke bezoekuren/ richtlijnen als je op een gespecialiseerde afdeling op bezoek gaat (intensieve zorgen).

Bezoekers kunnen ook gebruik maken van de cafetaria en het ziekenhuisrestaurant tijdens de openingsuren om er iets te eten of iets te drinken.

Openingsuren:

  • Campus Knokke-Heist: 09.00 u. - 17.00 u.
  • Campus Blankenberge: 11.00 u. - 17.00 u.

Terug naar huis

De arts zal samen met jou afspreken wanneer je terug naar huis kan. Je ontslag wordt dan voorbereid en mogelijks krijg je enkele tips met betrekking tot de verdere zorgen thuis. Aarzel niet om meer uitleg te vragen indien iets onduidelijk is.

Op de dag van ontslag, mag je naar huis zodra de verpleegkundige, in overleg met de arts, je hiervoor toestemming geeft.

Indien je het ziekenhuis verlaat zonder toestemming van de arts, vragen wij om een verklaring te ondertekenen dat je op eigen verantwoordelijkheid handelt.

We streven ernaar om je kort voor de middag of net na de middag naar huis te laten gaan. Spreek tijdig af met familie of vrienden omtrent je vervoer. Zo hoef je niet langer te blijven dan nodig.

Wanneer het erg druk is in het ziekenhuis, kan de verpleging je vragen om de kamer te verlaten tegen de middag. Je kan dan in alle comfort terecht in de ruime en gezellige patiëntenliving op de zorgeenheid. Op die manier kan de kamer reeds gepoetst worden voor een nieuwe opname. Geef zoveel mogelijk bagage aan je familie mee de dag voor je ontslag. Zo hoef je enkel nog een handbagage en ontslagdocumenten mee te nemen naar de patiëntenliving.

Verwittig altijd de verpleegkundige wanneer je effectief naar huis vertrekt. Zo ben je zeker dat je alle medische documenten mee hebt.

Het kan altijd gebeuren dat je iets vergeet. Geen zorgen, wij bewaren alles drie maanden voor jou. Indien je de spullen niet binnen de 3 maanden afhaalt, worden ze geschonken aan een goed doel.

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.