Een klacht is een uiting van ongenoegen of vraag naar informatie of verduidelijking van een patiënt
(individueel of in groep) met betrekking tot de hulpverlening. Vragen, bezorgdheden, klachten, opmerkingen, reacties, conflicten, meningsverschillen en andere dilemma’s vallen dus onder “klachten”. Het recht om een klacht in te dienen staat omschreven in artikel 11 van de wet betreffende de rechten van de patiënt (22 augustus 2002). U kunt uw klacht rechtstreeks bij de betrokkene aankaarten of contact opnemen met de Ombudsdienst.
Een medisch incident is een onbedoelde gebeurtenis die tot schade aan de patiënt heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden als gevolg van een medische handeling, een hospitalisatie of een medisch onderzoek. In dit verband worden ook termen als ‘medisch incident’, ‘medische fout’ of ‘onbedoelde schade’ gebruikt. De patiënt, zijn vertegenwoordiger of de nabestaanden kunnen hiervoor een ‘medische klacht’ indienen. U kunt een medisch incident rechtstreeks doorgeven aan de betrokkene of contact opnemen met de Ombudsdienst. Ook gerechtelijke stappen of het indienen van een aanvraag tot tussenkomst bij het Fonds voor Medische Ongevallen zijn mogelijk.
Naast klachten en vragen zijn natuurlijk ook positieve reacties of suggestie op je verblijf of het ziekenhuis welkom bij de Ombudsdienst. Ze kunnen een stimulans en hart onder de riem zijn voor de medewerkers.
We behandelen alle klachten met de nodige discretie. De Ombudsdienst probeert adviserend en bemiddelend op te treden binnen de wettelijke bepalingen. Je wordt tevens op de hoogte gebracht van het gevolg dat al dan niet aan je klacht wordt gegeven.