Bezoek kan ontvangen worden op de kamer op de afdeling. Omwille van de privacy is bezoek niet toegelaten in de leefruimte en ook niet op het therapeutisch terras. Bezoekers kunnen buiten het ziekenhuis roken op de daarvoor voorziene plaatsen.
De bezoektijden wijken af van de rest van het ziekenhuis omdat de patiënten tijdens de dag deelnemen aan een groeps- en therapieprogramma:
Tijdens de opname krijgen de patiënten de mogelijkheid om hun activiteiten buiten het ziekenhuis terug op te bouwen. Dit kan enkel mits toestemming van de behandelende psychiater en enkel buiten de therapie uren. Op deze manier wordt de relatie met de thuissituatie behouden en zelfs gestimuleerd.
Samen met de behandelende psychiater maken we afspraken met de patiënt rond het verlaten van de afdeling.
Op woensdag vanaf 14u , op zaterdag en op zon- en feestdagen na het ontbijt. We verwachten de patiënt ten laatste om 20u. terug op de afdeling. Uitzonderingen hierop gebeuren enkel in afspraak met de psychiater.
Op woensdag vanaf 14u , op zaterdag en op zon- en feestdagen na het ontbijt. We verwachten de patiënt ten laatste om 20 u. terug op de afdeling. Uitzonderingen hierop gebeuren enkel in afspraak met de psychiater.
De mogelijkheid bestaat dat in het behandelplan een weekend thuis wordt voorzien. Dit kan enkel doorgaan met toestemming van de behandelende arts. Onder weekend wordt verstaan
Het is de bedoeling om vooraf een weekendplan op te maken via de weekendplanner. Bij terugkomst uit weekend is er voor de patiënt echter geen avondmaal voorzien.
Het gebruik van alcohol of drugs is ook tijdens het weekend niet toegestaan. Er kan ook een controle onder de vorm van een ademtest of urinestaal plaatsvinden.
Bij vertrek en terugkomst verwittigt de patiënt een verpleegkundige en vult de patiënt telkens de uitgangslijst in (deze ligt aan de balie naast het medicatieloket). De medicatie die de patiënt nodig heeft in het weekend wordt mee gegeven bij vertrek. We rekenen er op dat de patiënt zich strikt houdt aan het meegegeven schema.
Het is de bedoeling dat het weekendplan bij terugkomst wordt besproken met een verpleegkundige, idealiter in aanwezigheid van een naaste of een familielid. Op die manier krijgen niet alleen patiënten maar ook naasten/ familieleden en zorgverleners een houvast om hier op een betere manier bij stil te staan.
De patiënt mag tijdens de opname zijn GSM gebruiken op de afdeling. We vragen wel aan onze patiënten om geen gesprekken te voeren tijdens de therapiesessies en tussen 23u en 7u om de nachtrust van alle patiënten te garanderen. We vragen jou als familie of naaste om dit ook te respecteren.
Om veiligheidsredenen vragen we de patiënt om bij opname alle meegebrachte thuismedicatie aan de verpleegkundige te overhandigen. Bij ontslag krijgt de patiënt alleen zijn medicatie die geen gezondheidsrisico inhoudt, terug mee naar huis. We vragen ook om tijdens de opname geen alcohol, andere drugs, niet-voorgeschreven medicatie en energy drinks te nuttigen. Dit geldt ook tijdens de uitgangsuren, het weekend of wanneer de patiënt op feestdagen het ziekenhuis verlaat.
We vragen jou, als familie of naaste, om dit te respecteren en mee te ondersteunen.
Om therapeutische redenen kunnen we aan de patiënt vragen om de bagage of de kamer te controleren en een alcohol- of drugtest te ondergaan.