Verbeteracties

Valpreventie

Door middel van een creatieve instructiefilm proberen we zorgverleners, patiënten en bezoekers bewust te maken van enkele belangrijke preventiemaatregelen rond vallen. Het acroniem VALKUIL hierbij als leidraad.

Vanwege het verhoogde valrisico bij verwarde of dementerende ouderen, vooral bij het zelfstandig opstaan uit bed, is er de laatste jaren veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van alternatieven voor fixaties.

Op onze geriatrische afdelingen maken we nu gebruik van verzwaarde dekens (ballendekens). Deze dekens beïnvloeden het comfort van de patiënt nauwelijks, maar helpen voorkomen dat ze onverwacht uit bed stappen

Valkuil

Bedside briefing

Overdracht van informatie gebeurt zo veel mogelijk aan bed. Daarom werd opgestart met bedside briefing. Op deze manier bereikt de informatie elke belanghebbende en kan de correctheid van de informatie worden nagegaan. De patiënt kan op deze manier ook actief deelnemen aan het gesprek.

Tegen het einde van 2023 zal bedside briefing op elke AZ Zeno-verpleegafdeling de norm zijn. Bij bedside briefing gebeurt de uitwisseling van informatie tussen hulpverleners in het bijzijn van de patiënt. Wanneer verpleegkundigen elkaar aflossen van de vroege naar late shift, vindt het briefingsmoment dus voortaan plaats aan het ziekenhuisbed en niet langer in een aparte ruimte. Zorg- & Transmuraal Manager Jessica Samaey en Adjunct-Hoofdverpleegkundige Nathalie Van de Sompele zien alleen maar voordelen in het project.

Hoe verloopt de bedside briefing precies?
“Wij gaan de kamer van de patiënt binnen, stellen de collega van de volgende shift voor en vragen of we de bedside briefing mogen doen. Volgens het ISBARR-principe (een methode om effectieve communicatie op een éénvormige en gestructureerde manier te bekomen tussen zorgverleners) overlopen we voor elke persoon samen de identiteitsgegevens, medische situatie, achtergrond, recente vaststellingen en doktersaanbevelingen. Dat doen we in eerste instantie zodat elke collega op de hoogte is van de toestand van de patiënt, maar het is ook een geschikt moment voor de patiënt om bijkomende vragen te stellen of om nog wat extra info te geven. De bedside briefing is bovendien geheel vrijblijvend. Heeft de patiënt daar geen zin in, dan hoeft de briefing niet in de kamer te gebeuren.”

Waarom kiest AZ Zeno voor bedside briefing?
“Uit onderzoek blijkt dat bedside briefing een positieve invloed heeft op zowel patiënten als op verpleegkundigen. Omdat patiënten de informatieoverdracht kunnen meevolgen, voelen ze zich meer betrokken bij hun zorgproces. Ze zijn mee met de informatiestroom, horen alles nog eens op een rustige manier en ze kunnen ook persoonlijk kennismaken met de verpleegkundigen. Voor de hulpverleners is bedside briefing een handige en gestructureerde manier om alle dossierinfo nog eens te dubbelchecken en meteen ook met de eigen ogen te zien hoe het met de patiënt gaat. Dankzij deze methode kunnen wij onze zorg dus nog persoonlijker, veiliger en meer betrokken maken.”

Vanwaar komt het idee van bedside briefing?
“Bij AZ Zeno vinden wij patiëntenparticipatie heel belangrijk. Daarom zochten we naar een manier om patiënten nog nauwer te betrekken bij onze interne communicatie. Met die insteek startten we een samenwerking op met onderzoeker Simon Malfait, pionier binnen de bedside briefing. Hij heeft ons professioneel begeleid bij de opstart van het project. En met succes: de overdracht van informatie verloopt nu nog efficiënter, professioneler en effectiever. Tegen het einde van dit jaar zal elke patiënt die bij AZ Zeno verblijft, kunnen meevolgen met de bedside briefing en zich optimaal betrokken voelen bij het eigen zorgproces.”

Patiëntenparticipatie

Wij streven in ons ziekenhuis steeds naar een kwaliteitsvolle, warme zorg- en dienstverlening.

Om de vinger aan de pols te houden horen wij graag jouw mening of suggesties over bepaalde thema’s, over de werking van AZ Zeno en over bepaalde initiatieven. Door jouw ervaringen en behoeften te horen kunnen wij de zorg- en dienstverlening voor elke patiënt verder verbeteren. Ook biedt het ons de gelegenheid om nieuwe initiatieven of verbetervoorstellen bij jou af te toetsen.

Patiëntenparticipatie vormt een essentieel aspect van de zorgfilosofie bij AZ Zeno. Door patiënten actief te betrekken bij hun zorgproces streven we naar een meer gepersonaliseerde en doeltreffende zorgervaring.

Bij AZ Zeno geloven we dat patiënten niet alleen ontvangers zijn van zorg, maar ook waardevolle partners in hun eigen gezondheidszorgtraject. Hun inbreng, ervaringen en feedback zijn van onschatbare waarde voor het continu verbeteren van onze dienstverlening.

Door open communicatie, gedeelde besluitvorming en het actief betrekken van patiënten bij behandelplannen en beleidsbeslissingen, streven we naar een zorgomgeving waarin de stem van de patiënt gehoord en gerespecteerd wordt.

Meer info: Zeno luistert

Meer informatie

Voor meer informatie over onze verbeteracties kan je terecht bij onze dienst kwaliteit via kwaliteit@azzeno.be.

Noedec

Noemi De Craemer

Medewerker kwaliteit

Uw browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.