AZ Zeno heeft contracten met verschillende Nederlandse Zorgverzekeraars:
Achmea, Aevitea, ASR, Caresq, CZ, DSW, Eucare, inTwente, Nationale NL, Ohra, ONVZ, PNO, Politie Zorgpolis (PZP), Stad Holland, VRZ, VvAA, Zilveren Kruis,... Een aantal van deze overeenkomsten worden jaarlijks (her)onderhandeld. Een aantal contracten gelden voor een periode van 2 of 3 jaar.
Als er sprake is van een opname via de dienst spoedopname, gebeurt de terugbetaling volgens de Europese regelgeving op eenvoudig vertoon van de Europese Ziekteverzekeringskaart bij opname.
De Europese ziekteverzekeringskaart is een kaart waarmee je in de EU, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk toegang krijgt tot medisch noodzakelijke zorg onder dezelfde voorwaarden en tegen dezelfde kosten als de mensen die in dat land zelf verzekerd zijn (hier: België).
De Europese ziekteverzekeringskaart dekt alle noodzakelijke behandelingen die door het ziekenhuis worden verstrekt (en door de overheid gedekt), en die niet kunnen worden uitgesteld.
De Europese ziekteverzekeringskaart krijg je gratis bij je Zorgverzekeraar. Je Zorgverzekeraar is verplicht om je deze kaart te verstrekken en heb je dus best steeds bij de hand. Bij afwezigheid van Europese ziekteverzekeringskaart, word je ingeschreven als 'privaat persoon'. De factuur wordt dan aan jou bezorgd. Je kan vervolgens een verzoek tot terugbetaling bij je Zorgverzekeraar indienen, maar je hebt niet de garantie dat dit als dusdanig gehonoreerd wordt.
De overeenkomsten die AZ Zeno sluit met Nederlandse Zorgverzekeraars gaan enkel over ‘geplande zorg’.
De aanwezigheid van een overeenkomst wil niet zeggen dat er steeds een tussenkomst vanwege de Nederlandse Zorgverzekeraar is. Een onderscheid dient gemaakt tussen:
AZ Zeno maakt de ziekenhuisfactuur rechtstreeks over aan de Nederlandse zorgverzekeraar die in een terugbetaling voorziet. Er blijft een eigen aandeel te betalen. De factuur met je eigen aandeel (remgeld) en eventuele kosten van de éénpersoonskamer sturen we naar je thuisadres.
Niet-gecontracteerde zorg, voorwerp van een ‘machtigingsaanvraag’. Vóór je ziekenhuisopname contacteer je best je Zorgverzekeraar en vraag je een garantieverklaring of S2-document (eerder 'E112'-document). Met een garantieverklaring of S2-formulier geeft je Zorgverzekeraar je toestemming voor een specifieke behandeling. Enkel indien de Zorgverzekeraar op de garantieverzekering vermeldt dat het ziekenhuis direct met hen mag afrekenen, zal de bijhorende factuur rechtstreeks naar je Zorgverzekeraar verzonden worden. In alle andere gevallen wordt de factuur aan jou bezorgd. Je moet deze zelf aan het ziekenhuis betalen en vervolgens aanbieden aan je zorgverzekeraar.
Een verwijsbrief van je behandelend arts en een prijsopgave van de geplande behandeling heb je nodig wanneer je je Zorgverzekeraar contacteert voor het verkrijgen van een garantieverklaring. Onze prijsramingen tref je aan op onze website onder Prijssimulator | AZ Zeno. Staat je behandeling niet in deze lijst, stuur dan een mail naar de collega ’s van onze dienst facturatie op Tarificatie.Facturatie@azzeno.be.
Strikt genomen hebben Zorgverzekeraars 10 dagen de tijd om uitspraak te doen over de garantieverklaring. Soms duurt het langer en werd gelet op noodzaak in samenspraak tussen arts en patiënt beslist om de behandeling toch al op te starten. In het slechtste geval – lees: indien geen goedkeuring van de Zorgverzekeraar - dient de patiënt ± 25% van de kostprijs uit eigen zak te betalen (voor bepaalde behandelingen kan dit tot 40% oplopen). De Zorgverzekeraar dient immers o.b.v. de Zorgverzekeringswet die in Nederland van kracht is, steeds te voorzien in een 'overheidstegemoetkoming' ook al is er geen goedkeuring of machtiging.
Niet-gecontracteerde zorg is per definitie uitgesloten van enige terugbetaling door de Nederlandse Zorgverzekeraar. Desondanks doen Zorgverzekeraars toch vaak de suggestie om een machtiging aan te vragen. Er kunnen immers altijd indicaties zijn die maken dat een terugbetaling voorzien wordt.
Gegeven de veelheid aan polissen - behalve de overeenkomsten die AZ Zeno met de verschillende Nederlandse Zorgverzekeraars heeft, is er de impact van de overeenkomst die de patiënt in kwestie met zijn Zorgverzekeraar afsloot - is het ook voor de behandelend arts, het ziekenhuis niet altijd duidelijk of een voorgestelde behandeling terugbetaald wordt. Vandaar de suggestie om bij geplande zorg steeds voorafgaand een garantieverklaring bij je Zorgverzekeraar te vragen.