Geplaatst op 26 feb. 2025
De ziekenhuizen opteren bewust voor een positieve insteek, zonder het daadwerkelijk over agressie te hebben. “Want niemand wordt graag met agressie geassocieerd”, klinkt het bij de ziekenhuizen. “Bovendien heeft het woord agressie een sterk negatieve lading, die zou blijven sluimeren in de hoofden van mensen.”
De focus ligt op de glimlach als ontwapenende kracht in moeilijke omstandigheden. Want lachen is goed voor je gemoedstoestand. De glimlach in de campagne zorgt dus voor verlichting in stressvolle situaties. “De kracht van dit verhaal zit hem inderdaad in het aanmoedigingen van het positieve, wenselijke gedrag. We zetten intern al volop in op beleid en opleiding rond agressie. De campagne sluit mooi aan bij die bredere aanpak.”
Voor de campagne kozen de ziekenhuizen ervoor om zich te richten tot patiënten, bezoekers én personeel . Een oproep tot solidariteit in stressvolle situaties, met als basis een empathische glimlach. Die glimlach overstijgt alle taalbarrières en mikt op een universeel gevoel: verdorie, deze dag is stressvol. Hoe kunnen we die makkelijker maken? Zonder de controle te verliezen.
“Hoe hoog de spanning ook oploopt: agressie is nooit het juiste antwoord.”
Heidi De Roo
HR-partner VTO en welzijn AZ Zeno
De campagne komt er omdat ziekenhuizen meer en meer te maken krijgen met agressie. Dat blijkt uit een bevraging bij het personeel van de zesentwintig deelnemende ziekenhuizen. Op de vraag “Hebben jij of een collega al wel eens te maken gehad met agressief gedrag?” antwoordt 85,4 procent “ja”. Zo’n 79 procent geeft aan dat agressie op het werk vaker voorkomt. Het personeel pleit dan ook voor een nultolerantie.
“Agressie in ziekenhuizen moet je niet normaal vinden”, klinkt het unaniem. “Hoe hoog de spanning ook oploopt. Agressie is nooit het juiste antwoord.” Net daarom vinden de ziekenhuizen het belangrijk dat iedereen zich gezien voelt.
De campagne #ZieElkaar loopt vanaf 26 februari in de ziekenhuizen in de voetnoot.